.

MÅNLANDNINGARNA 50 ÅR OCH DEN
NYA RYMDKAPPLÖPNINGEN.

 
 

Medier kommer det närmsta året, i samband med månlandningarnas 50 års jubileum, minnas den historiska händelsen, t.ex. har storfilmen ”First Man” med bl.a. Ryan Gosling, premiär 12:e oktober. Länderna bakom rymdstationen ISS påbörjar om några år att bygga en ny rymdstation i månens omloppsbana, det privata företaget Space X ska ta rymdturister till månen och i USA har man med politisk enighet bestämt att man ska ta människan till Mars, mm. En ny rymdkapplöpning har påbörjats.

Inför 50 års jubileet har vi satt ihop en spännande rymdfortbildning med många spännande filmklipp, i tre delar. Den första delen handlar om varför och hur Apolloprogrammet genomfördes. Vad gjorde 12 astronauter på månens yta? Den andra delen handlar  om den nya

 

kapplöpningen till månen och planerna på att åka till Mars. Under den sista delen berättar vi om några aktuella saker, t.ex. rymdens ny militära betydelse, rymdtele-skopens bidrag, t.ex. Hubbleteleskopets ersättare James Webb och sonder som ska skickas till en planet kring solens närmsta stjärngranne (ett annat ”sol”-system alltså).


Är 50 års jubileet för månlandningarna relevant för dig som lärare?
Är den nya rymdkapplöpningen det? Månlandningarna var en historisk teknisk bedrift och många skolämnen berörs på något sätt av det. Här finns mycket spännande teknik att titta på, t.ex. månlandare, elektriska månbilar  och hur man lyckas får en farkost till månens yta och hålla besättningen vid liv o.s.v. Förutom att det hela är  väldigt spännande, kan man göra mycket av ämnet i klassrummet, från de yngsta som bygger modeller till de äldre som förstår villkoren att leva

 

i rymden och den tekniska utvecklingen. Inte minst behöver du ha koll på aktuella saker relaterade till din undervisning och bli inspirerad.

Låt oss ge dig en nyttig helhetsbild.
Drivkraften att ta människan till månen var till stor del politisk då det utgjorde finalen av rymdkapplöpningen, en viktig del i det kalla kriget. I övrigt motiverades programmet vetenskapligt. Exemplen är många på uppfinningar och tillämningar vi idag använder som kom ur Apollo-programmet. T.ex. miniatyrisering av datorer, olika material, infraröd örontermometer, digitalkameror, motorvägsäkerhet, vattenrening, livsmedelssäkerhet och memory-foam madrasser, mm.

Kring månlandningarna finns några av världens främsta konspirationsteorier, vad vi idag skulle kalla "fake story". Det är bra om du som lärare kan visa hur det ligger till.

 
Datum Ort Tid
mån 19/11 Malmö kl.16.20-20.00
tis    20/11 Skövde kl.16.20-20.00
ons  21/11 Örebro kl.16.20-20.00
tor    22/11 Norrköping kl.16.20-20.00
tis    27/11 Uppsala kl.16.20-20.00
ons  28/11 Stockholm kl.16.20-20.00
tor    29/11 Halmstad kl.16.20-20.00
mån   3/12 Jönköping kl.16.20-20.00
tis      4/12 Uddevalla kl.16.20-20.00
ons    5/12 Göteborg kl.16.20-20.00
mån 10/12 Karlskrona kl.16.20-20.00
  Mål:
Deltagaren får helhetsbild kring månlandningarna och "nya" rymdkapplöpningen samt känne- dom om aktuella rymdnyheter.

Målgrupp:

Pedagoger för alla åldrar (hur man använder kunskapen väljer man själv).

Program:
16.20-17.00

Mingel, servering av matigare macka/kaffe

17.00-18.25
FÖRELÄSNING 1

18.25-18.40
Bensträckare

18.40-20.00
FÖRELÄSNING 2

Anmälan och villkor:
Klicka på länken och välj i menyn "Anmälan och villkor", LÄNK.

Anmälan senast 5 arbetsdagar före aktuell utbildning!

Deltagaravgift:

496 kr + moms/ pers. I av-giften ingår bra kursmate-rial att ta hem till klassrum-met och kaffe+matigmacka

Arrangör, info:
LÄNK

Skriv ut / spara inbjudan.